31ste editie 1992 - 2024

Wat is Internationaal Therapeut?

Nieuws » Wat is Internationaal Therapeut?

Wat is Internationaal Therapeut?

8 mei 2024

Internationaal Therapeut is een beurs die in 1992 voor het eerst georganiseerd werd. Destijds in de Brabanthallen in Den Bosch. Het initiatief hiertoe werd genomen door Buro Pido die destijds meerdere vak- en consumentenevenementen organiseerde als ook uitgever was van diverse weekbladen en vaktijdschriften. De eerste editie van Internationaal Therapeut kende 76 exposanten en 1.500 bezoekers. In 1993 werd de beurs georganiseerd in het Turfschip in Breda, in 1994 in de exporuimte van Hotel van der Valk in Tiel. Door de gestage groei van exposanten en bezoekers verhuisde de beurs in 1995 naar de Jaarbeurs in Utrecht, alwaar die tot en met 1998 domicilieerde.

Apeldoorn
Vanaf 1999 tot en met 2016 vond Internationaal Therapeut plaats in de Americahal te Apeldoorn. De belangrijkste reden vanuit de organisatie om van Utrecht naar Apeldoorn te verhuizen was dat de Americahal als evenementenlocatie in het geheel dienst kon doen voor deze beurs, terwijl in de Jaarbeurs tegelijkertijd ook andere beurzen georganiseerd werden. Ook het gratis kunnen parkeren was een van de argumenten. Echter bleek al vanaf 2012 dat de Americahal te klein werd om ruimte te geven aan de groeiende belangstelling voor Internationaal Therapeut. Ieder jaar werd de wachtlijst voor exposanten groter om aan bod te komen voor een presentatie. In 2015 en 2016 werd er zelfs op cruciale momenten een bezoekersstop ingelast vanwege “te vol”.

Houten
Vanaf 2017 vindt de beurs plaats in Expo Houten waarbij gebruik gemaakt wordt van het hele complex, inclusief alle beschikbare lezingszalen. Het gemiddelde van het aantal exposanten in Expo Houten vanaf 2017 tot en met heden is jaarlijks tussen de 210 en 240 bedrijven en organisaties, terwijl het bezoekersaantal ruim boven de 10.000 uitkomt.
Naast de jaarlijkse presentaties van dit evenement is de beurs ook georganiseerd geweest in Freiburg in Duitsland (1994), in Londen (UK) in 1995 en in Roosendaal voor de Belgische markt (2000). De aparte “afleveringen” in Duitsland en Engeland zijn nadien overgedaan aan lokale organisaties die deze beurs onder een andere titel nog steeds organiseren.

Onafhankelijk
Toen de IT-beurs begon in 1992 was dat min of meer een gevolg en tevens een service aan de groeiende markt van belangenverenigingen, opleidingen, producten en diensten in de complementaire gezondheidszorg. De beurs probeerde een etalage te zijn om een overzicht te bieden van belangrijke componenten en tevens op te treden als verbindingsplatform. De organisatie ontving de eerste jaren dat deze beurs georganiseerd werd vele verzoeken om betrokken te raken bij onder andere de opleidingen in onderhavig brancheveld. Echter er is destijds al gekozen voor het principe “schoenmaker blijf bij je leest” en om vooral onafhankelijk te blijven en aldus geen concessies te doen aan het organisatiemodel. Met andere woorden…. boven de geïnteresseerde partijen blijven staan en niet een richting te kiezen voor interventie met of in een van de branches.

Verdieping en verbreding
In de loop van de jaren is Internationaal Therapeut enigszins van pure vakbeurs gemuteerd naar de combinatie vak- en publieksbeurs waarbij aangetekend het accent wel degelijk blijft liggen op de vakmatige inhoud. Tijden veranderen en het oorspronkelijke beursconcept is met een strategische goeddoordachte aanpak meegebogen met de huidige marktintenties van bezoekers richting therapeutenbelang en aldus de significantie van de exposanten. Naast de vakbezoekers is de beurs ook opgevallen bij mensen die geïnteresseerd zijn in Natuurlijke Gezondheid.
De laatste jaren bij het registreren van bezoekers, blijkt dat ongeveer 65% therapeut is of in ieder geval werkzaam is in de gezondheidszorg. Dit heeft zeker te maken met het marketingbeleid dat gevoerd wordt in communicatieve uitingen richting de doelgroep van therapeuten op alle niveaus.

En verder
De beurs is een ontmoetingsplaats voor professionals en consumenten die geïnteresseerd zijn in natuurlijke gezondheid en lifestyle.

Bezoekers
Honderden exposanten presenteren hun producten en diensten op het gebied van:

  • complementaire geneeswijzen
  • natuurlijke voeding
  • kruiden en supplementen
  • massage- en lichaamstherapie
  • yoga en meditatie
  • spirituele ontwikkeling
  • er is een uitgebreid programma met lezingen, workshops en demonstraties

Bezoekers kunnen:

  • informatie inwinnen over verschillende therapieën, producten en diensten op het gebied van natuurlijke gezondheid en lifestyle
  • praktische tips en adviezen krijgen voor een gezondere leefstijl
  • deelnemen aan workshops en lezingen
  • nieuwe producten en diensten uitproberen

De beurs is ideaal voor:

  • iedereen die geïnteresseerd is in natuurlijke gezondheid en lifestyle
  • therapeuten en andere professionals in de gezondheidszorg
  • mensen die op zoek zijn naar een gezonder en gelukkiger leven

Exposanten
De beurs Internationaal Therapeut is een unieke kans om:

  • duizenden potentiële klanten te bereiken – de beurs trekt jaarlijks meer dan 10.000 bezoekers, die allemaal geïnteresseerd zijn in natuurlijke gezondheid en lifestyle
  • je producten en diensten te presenteren aan een breed publiek – je kunt je producten en diensten demonstreren, informatiefolders uitdelen en met potentiële klanten in gesprek gaan
  • nieuwe leads te genereren – de beurs is een ideale gelegenheid om nieuwe contacten te leggen en potentiële klanten te verzamelen
  • je naamsbekendheid vergroten – deelname aan de beurs geeft je bedrijf extra exposure en kan je helpen om je naamsbekendheid te vergroten
  • netwerken met andere professionals – de beurs is een uitstekende gelegenheid om te netwerken met andere professionals in de gezondheidszorg

Samengevat

  • veel potentiële klanten: de beurs trekt een groot aantal bezoekers die gericht op zoek zijn naar producten en diensten op het gebied van natuurlijke gezondheid en lifestyle
  • goede gelegenheid om leads te genereren – exposanten komen in contact met veel potentiële klanten en kunnen tijdens de beurs veel leads genereren
  • gezellige en inspirerende sfeer: de beurs heeft een prettige sfeer en is een inspirerende omgeving voor exposanten en bezoekers
  • goed georganiseerd: de beurs is goed georganiseerd en de exposanten worden goed begeleid door de organisatie
  • professionele uitstraling: de beurs heeft een professionele uitstraling en is een uitstekende plek om je bedrijf te presenteren